نگرشی تحلیلی بر آثار نقاشی دیواری دفاع مقدس- پروژه عملی: نمودهای حقیقت در دفاع مقدس
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده زهرا محمودی
- استاد راهنما محمد کاظم حسنوند
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
با وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ضرورت ترویج روحیه مقاومت موجب شد آثار متعددی در حوزه نقاشی دیواری به موضوع دفاع مقدس اختصاص یابند؛ به مرور، این امر به رسم تجلیل از شهدا بر دیوارهای شهرها بدل گشت که تاکنون ادامه دارد. از آنجا که نقاشی دیواری بخش وسیعی از جامعه را مخاطب قرار می دهد و موضوع دفاع مقدس نیز به لحاظ محتوایی، هویت و حیثیت جامعه ما را در بردارد، نحوه روایت ارزش های آن برای آگاهی نسل جدید و صدور آن به جهان، بسیار حائز اعتناست که هر دو اینها بر اهمیت یکدیگر می افزایند؛ از این رو بررسی نقاشی دیواری های دفاع مقدس ضمن بیان ویژگی های آن، می تواند راهکارهای مناسب را نیز ارائه نماید؛ در این پژوهش بیش از 100 اثر نقاشی دیواری با موضوع دفاع مقدس(دهه 70 تاکنون) بر اساس مطالعات مستند (کتابخانه ای) و میدانی (عکاسی، پرسشنامه، مصاحبه و تحلیل های میدانی) مورد ارزیابی قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی است و تلاش شده تا ضمن بیان سیر تاریخی آثار، تحلیل توأمان فرم و محتوا از طریق بررسی آثار از حیث درونی به عنوان یک اثر مستقل (تحلیل عناصر صوری شامل عناصر نوشتاری، نشانه سازمان سفارش دهنده، کادر دور چهره شهید، نمادپردازی، نحوه چهره نگاری شهدا، لزوم قهرمان پردازی شهدا،) و نیز در تعامل با محیط (به لحاظ ماندگاری، هماهنگی با محیط و ارزیابی مخاطبان) انجام گیرد که نتایج آن در این پژوهش ذکر شده است. به نظر می رسد این حوزه پر مخاطب در شناساندن حقیقی ایثارگران دفاع مقدس به دلیل نبود معرفت حقیقی نسبت به این افراد و عدم تسلط تکنیکی هنرمند، موثر نبوده و در تعامل با محیط چالش های فراوانی را بوجود آورده است. می توان گفت که آثار نقاشی دیواری دفاع مقدس-چه به لحاظ اثرگذاری قالب و محتوا و چه قابلیت ماندگاری و تعامل با محیط-به عنوان یک سند تاریخی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، بیان کننده حقایق و ارزش ها و حتی توصیف کننده نقش آفرینان آن نیست.
منابع مشابه
تحلیل گفتمان نقاشی دفاع مقدس
نقاشی جنگ که تأثیر بسزایی در روند شکلگیری جریانهای پس از خود دارد، در یک متن گفتمانی خاصّی پدید آمده است. در این مقاله بهصورت توامان «متن» و «بافت» مورد مطالعه قرار گرفتهاند. به جهت مناسب بودن موضوع و قابلیّت فوقالعاده نظریه گفتمان لاکلاوموف در تبیین تمامی امور و پدیدههای سیاسی ـ اجتماعی این نظریه به عنوان چارچوب نظری در نظر گرفته شده و نقاشیهای دفاع مقدس و بازنمایی جنگ در آنها و تولید گفت...
متن کاملتطبیق نماد و نشانههای دفاع مقدس در هنرهای تجسمی و معماری دفاع مقدس
هنرهای تجسمی و معماری دو ابزار بیانی مهم انقلاباسلامی و دفاعمقدساند. هنرهای تجسمی از ابتدا به عنوان رسانه انقلاب استفاده شدند. بااینحال معماری عمدتاً پس از پایان دفاعمقدس به شکل موزه و یادمان پدید آمد. گمان میرود که این دو هنر با توجه به ریشههای محتوایی مشترک از عناصر بیانی مشترک نیز بهره ببرند. این تحقیق میکوشد با بررسی عناصر تصویری دو حوزه معماری و هنرهای تجسمی به این پرسش پاسخ دهد ...
متن کاملتحلیل گفتمان نقاشی دفاع مقدس در دوران جنگ (در مقایسه با نقاشی جنگ در شوروی)
بیان مسئله: هنر «دفاع مقدس» برای حدود یک دهه مهمترین جریان هنر رسمی در ایران بود. این هنر، یکی از روشنترین تجلیهای گفتمانی است که حول اتفاقات جنگ ایران و عراق ایجاد و با نام گفتمان دفاع مقدس شناخته شد. گفتمانی که اگرچه حول یک جنگ خاص شکل گرفت، اما بههیچوجه محدود به آن نبود و تجلی...
متن کاملتمثیل پرواز در شعر دفاع مقدس
شعر دفاع مقدس، رمزها و تمثیلهای فراوانی را به نمایش میگذارد. برخی از این تمثیلها، ریشهای تاریخی- مذهبی دارد که با فضای جنگ و معنویت موجود در آثار این دوره متناسب است. تمثیل پرواز که جهت اشاره به شهادت به کار رفته است، یکی از بدیعترین بخشهای رمزپردازی شعر این دوره است. تمثیل و رمز پرواز، بیانگر عروج روح پس از مرگ به عالم بالا و نور است. این تمثیل عرفانی- اساطیری، در شعر دفاع مقدس بازآفر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023